Ringkøbing-Skjern

Dobbelt ministerbesøg på vej: Asfalt-lobbyister er klar til at tale varmt for 2+1-vej

Både transportminsiter Benny Engelbrecht (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S) deltager til oktober i et møde om mere vestjysk asfalt. Arkivfotos: Mads Claus Rasmussen og Liselotte Sabroe
Ringkøbing-Skjern har brug for en 2+1-vej, mener både lokale politikere og erhvervsliv. Nu får de mulighed for at argumentere for mere asfalt overfor både transport- og erhvervsministeren.

Ringkøbing-Skjern: Det har givet bonus, at viceborgmester Søren Elbæk (S) sendte en åben invitation til sine to partifæller transportminister Benny Engelbrecht og erhvervsminister Simon Kollerup.

Begge ministre har netop takket ja til et møde i Ringkøbing om behovet for en opgradering af landevejen mellem Ringkøbing og Herning. Det vil finde sted 7. oktober, hvor borgmester Hans Østergaard (V), viceborgmesteren, Tommy Rahbæk Nielsen fra Vestas, Ole Boye Madsen fra Arla og kommunaldirektøren vil deltage.

Dermed bliver store dele af den vestjyske asfalt-lobby samlet på borgmesterens kontor, hvor de sammen skal overbevise de to ministre om, hvor afgørende en 2+1-vej er for erhvervsudviklingen i området.

- Jeg er utrolig glad for, at vi får mulighed for at tale med to ministre på én gang. Jeg tror ikke, det er så almindeligt. Det er ingen hemmelighed, at vejstrækningen ikke bare handler om trafikafvikling, men også er afgørende for udviklingen af vores store virksomheder. Derfor har vi repræsentanter fra Vestas og Arla med til mødet, siger Søren Elbæk.

Transportminister Benny Engelbrecht har tidligere overfor Dagbladet været forbeholden overfor netop 2+1-vejen, som den forrige regering og Dansk Folkeparti var klar til at levere i 2021. I et skriftligt svar til Dagbladet skrev ministeren blandt andet, at det er "regeringens klare ønske, at klima- og miljøhensyn bliver vægtet højt, og at vi prioriterer investeringer i den kollektive trafik og i cyklisme" og at "det betyder dog ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal også være noget asfalt, som elbilerne kan køre på".

Om ministeren bliver mere konkret til oktober, vil tiden vise. Sikkert er det, at de lokale politikere og erhvervsfolk vil bombardere ministrene med gode argumenter for at få vejen på regeringens prioriteringsliste.

- Jeg kan sådan set godt forstå, at regeringen lægger op til et langt bredere forlig på transportområdet, end det der lå. Det er helt naturligt, siger Søren Elbæk, der dog ikke lægger skjul på, at han mener, der bør være plads til mere vestjysk asfalt.

- Jeg er også glad for kollektiv trafik, men i vores del af landet er der brug for gode vejforhold, så vores erhvervsliv kan blive ved med at udvikle sig, siger han.

0/0
Annonce
Ringkøbing For abonnenter

Pårørende skal hente gravsten før nytår - ellers bliver de sendt til knusning

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fodbold

Ringkøbing IFs andethold var overlegne mod Spjald IF med sejr på 5-0

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Nyt om erhvervsnavne

Ringkøbing

Turistfolk fik rundtur i fremtidens turistmagnet Naturkraft

Videbæk For abonnenter

Partifælle og højhusnabo: Dårlig stil, at inhabil KD’er deltog i gruppemøder om højhussag

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Vis lidt respekt for - og på - kirkegårdene

Et instagram moment finder man på Bispebjerg Kirkegård, når de japanske kirsebærtræer blomstrer. Så hippe er de lyserøde selfies, at de er nævnt i dagbladet Politikens 'ultimative byguide til nye studerende', som advarer om, at man får travlt i trængslen: "Du er langt fra den eneste, der fifler med at skrive #sakura på din telefon, og det tager tid at sikre det helt rigtige stoiske smil, når du skal fange dit hoppebillede", hedder det i avisens anbefalinger. Kirkegårde er åbne for alle, ikke kun for de sørgende. Men roen og gravfreden er nogle steder ved at blive overdøvet af selfies, solbadning og udflugter med det hele. For tre år siden gik det helt galt, da en to-dreng legede gemmeleg med sine forældre på Vestre Kirkegård i København: En gravsten faldt ned over drengen, som døde. Ulykken har betydet, at kirkeministeriet og arbejdstilsynet har krævet sikring af kirkegårdenes gravmonumenter. Ikke nogen billig øvelse - og økonomi er da også begrundelsen for, at menighedsrådet i No har besluttet at nedlægge sit lapidarium - stedet, hvor sten fra nedlagte grave står opbevaret. Hvis efterladte ikke inden årets udgang har bedt om at få udleveret sløjfede sten, vil de blive sendt til knusning, lyder det på et opslag ved kirken. Det er vel ikke helt urimeligt at spørge, om et enkelt tragisk dødsfald virkelig behøver at føre til destruktion af kulturarv, fordi menighedsråd føler sig økonomisk presset af sikkerhedskrav. Sikkerhedskrav, som vel at mærke ikke ville være nødvendige, hvis folk kunne færdes med helt almindelig pli på kirkegårdene. Det vil sige uden at tumle larmende omkring mellem - eller for den sags skyld på - gravstenene. Kirkegårdene er for både de døde og de levende. Førstnævnte gruppe tager formentlig både selfies og solbadning i stiv arm, men der er alle gode grunde til, at de levende gør sig klart, at kirkegårde er steder, hvor der først og fremmest skal være plads til ro og fordybelse. Hvis det var udgangspunktet for alle kirkegårdsbesøg, ville der næppe være brug for den helt vilde sikring af gravstenene, og vi ville kunne bevare den kulturhistorie, som stenene er enestående eksponenter for. Det er sten med sjæl - og det vil være blodig synd, hvis de skal ofres for ussel mammon og sjælløs mangel på respekt.

Ringkøbing-Skjern

Nyt samarbejde skal højne kvaliteten i turismeerhvervene

Videbæk For abonnenter

Kommende nabo til højhuse klager: Fem grunde til at sagen skal gå om

112

Politiet efter en række indbrud i håndværkerbiler: Hold godt øje med afsidesliggende steder

Annonce